Linux audio: Începutul începutului!

Header Audio MIDI muzică cu Linux

 

MIDI şi muzică sub Linux (2)

Continui acum seria de articole începute cu “Urcând Golgota”, cu ceea ce înseamnă pentru un novice ca mine, “Începutul”.

Şi începutul, este extrem de greu. E nevoie de enorm de multă răbdare, determinare şi măcar puţină pasiune, altfel, e o cursă cu atât de multe obstacole, încât abandonul e o alternativă de supravieţuire!

Şi totuşi…

Ca orice om care simte o atracţie foarte mare către universul fabulos al creaţiei muzicale, primul lucru pe care mi l-am dorit, a fost să aud ceva muzical care să semene cu mine!

Dacă ai trăit vreodată senzaţia că ceva dinăuntru te sufocă şi trebuie dat afară, atunci ştii cu siguranţă ce vreau să spun!

Şi sunt convins că la orice început, este la fel pentru oricine!

După ce am făcut însă primul pas, m-am izbit de o cohortă de cerinţe, povestite într-o păsărească neinteligibilă. Un limbaj criptic, un limbaj care suna a “ingliş”, dar suna şi… cam atât! Şi ca să ai o imagine a ce vreau să spun, uite cam cum arată un text de specialitate: DSP, VCO, VCF, CC, LFO, OSC1, OSC2, DAC, ADC, HPF, BPF, LPF, ring modulation, TFX, substractive synthesis, additive synthesis, digital synthesis, sample bank, sample rate, vector synthesis, modular synthesizer, vintage analog synthesizer, DSP chain, latency, audio latency, MIDI latency şi tot aşa pe câteva pagini bune!

Acuma zi şi tu dacă ţi se pare corectă întrebarea:

Bun! Şi cum iese muzică din toată babilonia asta?

Înainte să aud vreun sunet dintr-un echipament MIDI sau din calculator, am avut de învăţat din nou, după circa 40 de ani “de la Potop” (adică: terminarea şcolii!), despre fizica oscilaţiilor!
Să-ţi mai zic ce dragă mi-a fost fizica, de la clasa a V-a, până la clasa a XV-a? Că am făcut şi pe la facultate şi pe la postuniversitară (niţică, aşa, de gust!) şi tot aşa de dragă mi-a rămas!

De data asta însă, mă aflu cu nişte scule scumpuţe pentru bugetul nostru foarte domestic, “După buget, mică, Coane Fănică! pe bătătură şi, alternativa de mai da bani pe altele, mi se pare inoperantă. Aş zice chiar că s-a petrecut o minune dacă voi mai putea adăuga şi un sintetizator analogic Behringer DeepMind 12!! Măcar pentru că bugetul e “subţire”. Subţire, ca în “haine de vară, pe caniculă”!!

Pasul ZERO: Documentarea

Acesta este „Coborârea în infern”!

Marea majoritate a celor care cochetează cu Linux, citesc documentaţia foarte rar şi poate că şi au dreptate, dar sunt foarte departe de a şti ce înseamnă coşmarul menţinerii în funcţionare deplină a unui mediu de producţie Linux (dar şi Windows sau Mac), destinat CREATORILOR DE CONŢINUT.

Ai de citit şi de învăţat şi teoretic şi practic, ZECI de mii de pagini!!
Marea majoritate a opiniilor despre Linux, vin de la amatori de internet surfing, multimedia şi în general, distracţii acasă (Home Entertainment), din clasa „Clic-Clic-Clic-OK”.

Una este să te joci pe calculator cu diverse jucării şi alta este să fii ŞI creator ŞI producător de conţinut!!

O documentare temeinică, este obligatorie, altfel progresele vor fi microscopice şi stressul, astronomic! Dar de unde documentaţie, asta este o poveste întortocheată, dincolo de ce îţi poţi închipui! Cât priveşte documentaţia, articole, tutoriale în Română… Ce să mai vorbim?

Cerinţele pentru sistemul de operare, sunt extrem de avansate şi condiţia de bază pentru o distribuţie „Media Content Creation Studio”, are cel puţin 3 (trei) subpuncte esenţiale:

  1. Sistemul de operare;

  2. Latenţa şi stabilitatea serverului audio;

  3. ALSA. Advanced Linux Sound Architecture.

Despre acestea, voi vorbi în episodul următor, „Cei trei muşchetari ai Linux audio

– Citit de 27 vizitatori